Antreprenorul autohton, intre mit si realitate

Acest articol se vrea o tentativa de a crea o oglinda a antreprenorului modern roman, intre ceea ce este sau ce-ar trebui sa fie, intre calitati sau defecte necesare, intre sacrificii sau recompense. In primul rand, pentru a fi un antreprenor de succes, este necesar sa te nasti cu asta in sange. Nu poti sa visezi de mic ca vrei sa te faci veterinar, pompier, pictor sau arheolog, dar pentru ca nu sunt meserii platite suficient, sa te gandesti ca mai bine esti un antreprenor mediocru, cu un venit consistent, decat un veterinar desavarsit, dar cu venituri modeste. Nimeni nu se poate schimba peste noapte si poate nici n-ar trebui s-o faca. Desi nu este o meserie in adevaratul sens al cuvantului, managerul unei companii trebuie sa detina unele calitati si chiar si unele defecte pentru a fi bun in ceea ce face. Daca decizi sa schimbi pozitia din angajat in angajator, trebuie sa fi sigur ca esti pregatit si ai tot ceea ce e nevoie pentru a evolua. Nu spune nimeni ca un pompier nu poate sa devina antreprenor, ideea e daca aceasta schimbare va fi una buna si in ceea ce priveste proprile dorinte, satisfactii si stil de viata. Pentru a avea succes, trebuie sa ai si o parte din calitatiile unui pompier, unui veterinar, ale unui pictor sau arheolog. In primul rand ai nevoie de un apetit la risc peste medie, pentru ca orice decizie care poate duce la evolutie, implica si o doza de risc, iar daca tinem cont si de conditiile de pe piata locala, riscul este cu atat mai mult amplificat. Riscul trebuie sa fie ceva mai mic decat al unui jucator la ruleta, dar suficient de mare pentru a-ti oferi posibilitatea de a lua o decizie corecta.
antreprenor2 In egala masura, antreprenorul trebuie sa se bazeze pe un sir de principii etice, morale si sociale care sa fie adanc inradacinate si care sa ofere stabilitate. Desi exista cazuri de succes rapid fara a avea la baza anumite principii, acestea sunt temporare si care nu vor duce niciodata la incununare pe toate planurile. Am avut cazuri si la noi, asa numitii ‘milionari de carton’, parveniti, care fie au la baza specula imobiliara, vinderea unor imobile pe bucati, in a caror posesie au intrat pe usa din dos, sau renumitii comercianti, care au crezut ca toata economia de piata inseamna sa cumperi ieftin si sa vinzi scump. Toti cei care ajung in varf si care reusesc sa se mentina, fie au construitm ceva in timp, fie au expertiza in domeniu, acumulata la companii mari. Desi numarul lor se reduce de la an la an, inca avem in economia de varf antreprenori la care vorbim doar de forma, nu si de fond, iar daca-i scuturi, iti dai seama ca zgomotul vine de la monede si nu bancnote. O alta trasatura definitorie a unei persoane care este facuta pentru afaceri este creativitatea. Acesta este un domeniu in care lipsa creativitatii este o problema capitala, iar daca iti dai seama ca imaginatia nu este punctul tau forte, poate ar trebui sa cauti o alta carier. L a fel de impotanta in acest domeniu este informatia, cu atat mai mult in ziua de azi, cand dispunem de foarte muta informatie, care se multiplica continuu. Desi ajuta, inteligenta nu este suficienta. Cand pornesti pe acest drum, trebuie sa fi pregatit pentru izolare, stres, munca multa, deceptii si reprosuri dar in acelasi timp recompensele pot fi nemasurate(si nu vorbesc de cele financiare). Ca si in orice alt domeniu, trebuie sa-ti faca placere ceea ce faci si sa te raportezi la afacere ca la un hobby in primul rand si abia apoi sa te gandesti si la veniturile posibile. Cel din urma pas, dar nu si ultimul ca valoare este sa fi un lider si sa realizezi ca trebuie sa si intorci in societate o parte din rodul succesului.

antreprenor3

Comments

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.